Monday, April 16, 2012

morning cereal


I have been eating cereal at breakfast ever since I can remember. It only occurred to me very recently that I could make my own instead of hunting for the one and only type that is not loaded with sugar, coconut and other stuff that I do not enjoy much (have I mentioned yet that shopping in Ouro Preto is not like shopping wherever I lived before?), and just make it crunchy and nutty to my taste. It is a kind of granola, inspired from many recipes on the web, although none in particular and so I will just call it my own.




G's Granola recipe

Ingredients:
1/2 cup almonds
1/2 cup cashew nuts
1 cup wholewheat flour
3 cups oats (I mix rolled oats and oat flakes)
1/2 cup seeds (sesame, linseed, pumpkin seeds)
1/2 cup honey
1/4 cup oil (sunflower, soy, canola or other vegetable oil)
1/4 cup fruit juice (generally apple juice or mango or peach nectar)
1 tea spoon (tsp) of cinnamon
1tsp vanilla extract
1/2 tsp almond extract

Preheat the oven to 180 degrees C (note of warning: I do set my oven at 180, but I think it is actually cooler, so if yours can be set at 160, then it is probably wiser to do so).
Using an electric blender chop the nuts and combine with all the dry ingredients. Combine the wet ingredients. Using a wooden spoon combine the wet and dry ingredients and stir until all is wet. Line a baking tray with baking paper. Spread the mix over the tray. Bake at 180 degrees C for 1 h or until dry and golden. Allow to cool down and store in an airtight container for up to two weeks, if you dare. It does not last that long under our roof. Best enjoyed with milk and raisins, or yogurt, jam and fresh fruits.

9 comments:

  1. Replies
    1. Au contraire de toi, je ne peux me souvenir de la dernière fois que j'ai mangé des céréales.. alors maintenant j'apprends que ça peut être préparé dans une cuisine.. vraiment ça m'en bouche un petit coin.
      Bisoux

      Delete
  2. Moi, j'en arrive ces jours-ci, quand il fait un peu chaud le matin, sinon, le lait froid ça ne me fait pas envie, les céréales de l'été dernier.
    mais je préfère le pain frais ou grillé, je n'imaginais pas de préparer des céréales ...
    Bonne idée d'adaptation aux conditions difficiles !
    Pour Leila, du chocolat râpé en poudre en plus dessus?
    je vais essayer de lui garder des oeufs de Pâques , ou de vous les envoyer ?

    bizzzzxxx,
    mc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heu..., scusez-me, j'ai écrit plus vite que ma pensée....
      je voulais dire: j'en arrive ces jours-ci, à finir ...les céréales de l'été dernier.
      Voilà, c' plus clair, comme ça?
      ça m'apprendra à vouloir aller trop vite !
      Les oeufs de Pâques de la rue de Rémusat sont aussi délicieux que les spécialités de chocolats d'Ouro Preto !je vais les mettre au frigo, c' la vendeuse qui me l'a conseillé en attendant ...
      mc.

      Delete
  3. Just a word from the past, Muesli didn't even exist when Mummy and I were born. I had hot poridge on Saturday (1h30 boiled rolled oats with water and a little salt) and it was/is excellent with milk/honey/brown sugar or any combination. Congratulations on inventing your own Muesli. I look forward to this summer. Daddy

    ReplyDelete
  4. bah dis-donc, tu m'embouches aussi un petit coin!
    tu fais tout de tes mains!
    on est jamais mieux servie que par soi-même..
    ça n'empêche que c'est pas tjrs facile de démarrer

    plein de bisous à vous

    Tatie Dina

    ReplyDelete
  5. Je m'y colle, merci! Marion

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merveilleuse recette!
      J'ai ajouté du jus de pamplemousse et j'ai remplacé les noix de cajou par des noix du brésil. Ça devrait être facile pour toi!
      Muaaaaaaaaaaaa

      Delete